Шестте грешки при изграждането на личен бранд

Една вечер, когато дъщеря ми беше на 12 години, я помолих да вземе ключовете от бюрото ми.

Тя се върна с ключовете, влязохме в колата, за да идем до урока й по пиано.

– Мамо – каза тя, – видях едно резюме на бюрото ти.

– Имаше ли нещо на резюмето, което те изненада? – Попитах я.

– Да! – каза тя. – Този човек казва в резюмето си, че той е най-добрият продавач на техника в Чикаго, но как това може да е истина? Няма класация за нещо подобно, нали?

– Не – казах аз. – Той просто така се описва. Това е собственото му обозначение.

– Толкова е тъжно! – каза дъщеря ми. – Всеки би могъл да се нарече най-добрият продавач на техника в Чикаго. Изглежда толкова детински, като дете в моя клас, което казва на другите деца, че е е най-добрият певец или най-добрият волейболист в класа.

– Наистина е тъжно – казах аз. – Проблемът е, че хората не знаят как да се представят, защото това не е нещо, което преподават в училище.

– Затова човекът, който ти изпрати автобиографията си, измисли титла за себе си – най-добрият продавач на техника в Чикаго?

– Да – казах аз.  – Когато някой търси работа, той иска да се открои и понеже не са сигурен как да го направи казва неща като „Аз съм най-добрият продавач  на техника в Чикаго! „

Да се наричаш най-добрия продавач наоколо, топ адвокатка в твоята област, водещият дигитален маркетьор  в твоя град или най-великият счетоводител, който някога е живял, е много лош избор за собствения ти бранд.

Ето защо е включен в  списъка с шестте най-лоши начина да се брандирате!

Проблемът с типа лична марка „Аз съм най-добрият!“ –  е, че те показва като човек, който няма самочувствието  просто да каже „Аз съм счетоводител и ето какво съм направил досега в моята кариера. „

Да се ​​хвалиш е под нивото ти. Нека другите те хвалят. Това не е твоята работа!

Ето и всичките 6 най-лоши избора за личния бранд:

  • Да се наричаш гуру, мейкън или експерт
  •  Да се представяш като зомби (Зомби брандинг)
  • Да се свързваш само с трофеите ти
  • Да се провъзгласяваш за Най-добрият/ Единственият/ Избраният
  • Да ползваш метода “Мои задачи, мои умения”
  • Да асоциираш себе си с катализатор, агент на промяната

Нека да разгледаме подробно тези шест погрешни избора за лична марка.

  • Да се наречеш гуру, мейкън или експерт или да използваш „възхваляващи прилагателни“ като схватлив, страгически или визионерски/ с визия, за да се опишеш, е ход базиран на страха, който няма да впечатли никого. Много по-силно, по-завладяващо и по-човешко е просто да разкажеш историята ти в профила ти в LinkedIn и в автобиографията ти.
  • Зомби брандирането използва глупавия, прашен корпоративен и институционален език, който повечето от нас са научили на работа (независимо дали искаме или не). Ето един пример за зомби брандиране: „Бизнес-професионалист, умел във воденето на екипи с различни функции, разработвайки всеобхватни бизнес решения и добавяне на стойност чрез оригинални стратегически инициативи.“

Има много добри причини да избегнете зомби брандинга. Това е безлично и те кара да звучиш като зомби или робот, а не като жив човек. Това е скучно и изтъркано. Всеки може и трябва да разкара този ужасен жаргон – изобщо не разказва историята ти! Ти си много по-мощен отколкото зомби брандинга те кара да звучиш!

  • Някои хора се олицетворяват на база трофеите си по следния начин: „Завършил Бръшляновата лига и алумни на Apple, Google и Snap.”

Сега е ясно, че си успял да влезеш в училище от Бръшляновата лига и в последствие си работил за Apple, Google и Snap. Всичко, което ни казва това, е, че тези три организации (четири, ако броим университета)  са те намерихли приемливи за техните нужди. Това ли е всичко, което ти искаш ние да знаем? Твоите трофеи наистина ли са най-важното за теб? Надявам се, че не! Искаме да разберем какво си дошъл, видял и завладял на всеки етап от твоя професионален живот. Искаме да знаем за теб, за човека – не за впечатляващите трофеи!

  • Да се наричаш най-добрия, топ или единствения еди-какво си е аматьорски ход за личния брандинг, който няма да увеличи впечатлението на работодателите.
  • Много често срещан и несполучлив избор за личната марка е да изброиш всички неща, които можеш да правиш, като по този начин се брандираш въз основа на задачите, които можеш да изпълниш. Това е много тъжен и безнадежден начин да се опишеш, защото това, което е важно за теб, със сигурност не е списъка на нещата, които можеш да правиш и все пак виждаме профили в LinkedIn с подобен брандинг всеки ден:

Връзки с обществеността, маркетинг, обслужване на клиенти, ИТ и офис администрация, търсещ ново предизвикателство.

Малко са организациите, които имат належаща нужда хората да правят PR, маркетинг, ИТ, обслужване на клиенти и управление на офиса в същото време. Човекът, който се представя по този начин, казва на света: „По дяволите, не знам какво искам да правя след това! Изброявам всичките си умения пред вас, за да намери някой поне едно умение, от което се нуждае и да ме наеме! „

Това обаче не е начинът, по който хората биват наети. Твоята работа като търсещ работа е да решиш предварително какъв вид проблем искаш да разрешиш и да се маркетираш за конкретните задачи, които искаш, а не за всяка работа, която бих могъл да изпълниш.

  • Последната смъртоносна грешка при създаването на лична марка в нашия списък е да се наречеш агент на промяната или катализатор. Тези термини са клишета и те не ни казват нищо полезно за теб. Вместо да се наричеш „Катализатор“, разкажи история в резюмето на LinkedIn прфила ти или в горната част на автобиографията си с твои думи, например: „Аз съм продуктов мениджър, чиято страст е да подбира добри идеи по време на процеса на разработване, за да пусне продуктите на пазара навреме и в рамките на бюджета. Водих екипа за разработка на продукти на Acme Explosives и стартирах шест печеливши нови продукта между 2014 и 2016 г.”

Сега имаш глас, история и мисия. Споделил си конкретен пример за това, което можеш да направиш  в резюмето на автобиографията си или в профила в LinkedIn.

Използваш думата „Аз“ по начина, по който хората я използват, когато говорят за себе си – и не са ти промили мозъка, за да мислиш, че използването на думата „Аз“ в твоят брандинг е забранено!

Ти не се хвалиш и не си даваш нагласена титла като „Най-добър продавач на техника в Чикаго”.

Ти не изброяваш задачите, които знаеш как да изпълниш.

Ти просто разказваш малко от твоята човешка история, за да разберем кой си и какво правиш професионално.

Не е трудно да се маркетираш като силния човек, който си.

Нужна е само промяна в мисленето ти. Можеш да започнеш да го култивираш точно сега!

 

Лиз Раян е основател на „Human Workplace” и автор на „Reinvention Roadmap”.

Превела и адаптирала Ангелина Александрова

Източник