2018 – целите, които наистина можеш да постигнеш

„Нова година – ново аз”… Колко пъти сме си го обещавали? И колко пъти гръмко сме се проваляли да изпълним поставените си цели още в края на януари?

Новогодишните обещания, които сами си поставяме, често са трудни за изпълнение или нашата лична настройка е погрешна. Амбицираме се, че ще постигнем желаното, но ентусиазмът ни спада след един ден или седмица. Най-често това се дължи на начина, по който изграждаме своите цели и методите за тяхното постигане.

Кои са основните грешки, които допускаме когато си поставяме цели и как да ги избегнем?

  • „От новата година трябва да” – точно тази фраза превръща целите в задачи и удоволствието от постигането им в нормирани резултати. По този начин караме мозъка си да мисли, че сме задължени да изпълним нещо, което автоматично намалява ентусиазма от намеренията ни. Вместо това можем да си кажем „Иска ми се да…” или „Ще се стремя да..”. Така ще намалим напрежението и нервираността си, че има още нещо, което „имаме“ да свършим през деня си.
  • „Всеки ден задължително ще..” – не правете нищо на всяка цена. Вменявайки още една дейност в иначе и така напрегнатия ни график неминуемо намалява желанието ни. Ако сте си поставили цел да започнете да спортувате всеки ден, помислете отново. Първо защото, ако не сте били физически активни преди това, ходенето на фитнес всеки ден, например, ще бъде огромно напрежение за тялото ви и бързо ще се откажете от тренировките. Всичко трябва да се случа постепенно. Може да започнете с 2-3 посещения на фитнеса седмично. Не насилвайте организма и волята си. Оставете нещата да се случат естествено като правите малки, но уверени крачки.
  • „Щом той може и аз ще успея” – да, хубаво е когато си поставим цел да се мотивираме от успешни примери. Тук уловката е, че всеки от нас е отделна личност и имаме различни умерия. Това означава, че при един целите се постигат по един начин, при друг по съвсем различен. Говорим за време и начин на постигане и цялостна нагласа. Затова понякога подобни примери може да ни се отразят демотивиращо. Ето защо е добре да сме наясно с това на какво сме способни и какво влагаме, за да постигнем напредък. Или иначе казано познаваме възможностите си и не се „депресираме” от чуждия успех, а се радваме на крачките, които ние самите правим към целта.
  • „Приятели и съмишленици” – със сигурност имате приятел, който също иска да се запише на нов курс или да направи някаква промяна в ежедневието си. Можете да си поставите цел заедно и по този начин взаимно да се мотивирате. А, и със сигурност ще бъде много по-забавно когато споделяте преживяването с приятел.

Нека разгледаме няколко конкретни примера за най-често поставяни цели и как да приложим теорията на практика:

  • Отслабване

Както стана ясно по-горе, ходенето на фитнес не винаги е отговорът. А и самоцелното правене на упражнения също не е оптималният вариант. Вместо това може да се обърнете към някой от инструктурите във фитнес центъра, които ще ви изготвят режим на тренировки, за равномерно натоварване на цялото ви тяло. Препоръчваме ви и да обърнете внимание на храната и да се опитате да се храните балансирано и здравословно. Може да започнете отново с малки промени. Освен това в интернет има милиони рецепти за полезни ястия. Главното е да не приемате новото хранене като диета, а като инвестиция в здравето ви.

  • Спестявания

Тази цел е наистина трудна за постигане, защото постоянно се появяват нови разходи. Тук трикът е да се съсредоточите върху микроразходите, или онези неща, които ни е навик да купуваме всеки ден. Например, ако на път за работа или университета сте свикнали да си купувате кафе, опитайте се да го замените с кафе от вкъщи. Друго, което ще знамали значително ежедневните ви разходи е приготвен обяд вкъщи, който да занесете в офиса. Използването на градски транспорт, вместо зареждане на бензин в колата също ще ви помогне да спестите.

  • Организираност

Често сме разсеяни и забравяме поставените срокове и задачи или просто не ни остава време да свършим всичко. Правенето на списъци помага много. Съставете си план за деня или седмицата, а по-големите задачи поставяйте за целия месец. Вписването на дължимите сметки и планирането на храненията ще ви помогне и в някой от горните примери. Има доста апликации, които играят ролята на календар и ни позволяват да не изпускаме нито една записана задача. Българската апликация Swipes е един пример за това. В нея може да вписвате всякакви задачи, като отбелязвате изпълнените и неизпълнените, да ги групирате и т.н.

  • Придобиване на нови умерия

Винаги сте искали да се запишете на йога или да научите френски. Или просто искате ново изживяване? Ами пробвайте. Чрез опит най-точно ще разберете какво ви харесва. Има много безплатни събития и уроци, на които можете да се запознаете с нови начини за учене. Също така ще можете да се учите от хора, които вече притежават дадено умение. В социалните мрежи, например, е пълно с всякакви безплатни семинари, уебинари и обучения. Разглеждайте ги от време на време и със сигурност ще откриете нещо, което да ви допадне. Вариантите да разкриете неподозирани таланти са много.

  • Без изгубено време

Реално не ни трябва да проверяваме Фейсбук на всеки 15 минути или да публикуваме цялото си ежедневие в Инстаграм. Просто ни е станало навик телефонът постоянно да е в ръцете ни. Но дори и да е трудно да се откъснете от него има и други начини да ограничите загубеното време. Хората са го казали „далеч от очите, далеч от сърцето”. Ако прекарвате прекалено много време в гледане на ненужни клипове в Youtube, премахнете иконката му от началния си екран или изключете известията си от приложенията, които спамят непрекъснато. Така също ще съумеете да намалите изгубеното време.

Не е необходимо да чакате Нова година или понеделник, за да направите промяната. Каквито и цели да имате – поставяйте ги осъзнато. Не се насилвайте прекалено и не се обвинявайте, ако се провалите. Тогава не се отказвайте, а осмисляйте защо не сте успели и пробвайте по друг начин. Ключът е да бъдете щастливи и реалисти в изборите си. Успех!

Превод и адаптация:

Мариела Симеонова