Мотивационно писмо, което да увеличи отговорите от работодатели

„Къде греша? Какво трябва да направя, за да ме забележат работодателите?“

Много хора, поне веднъж в живота си, са се чувствали като машини за писане на мотивационни писма. Познато е чувството да пишеш на всевъзможни фирми, компании и работодатели, за да изявиш интереса си за дадени позиции, макар в повечето случаи да нямаш такъв. И въпреки многото изпратени писма, често процентът на получени отговори си остава кръгла нула.

Обикновено след около десетата молба без отговор повечето кандидати започват  да търсят нередности в себе си – смятат че не са достатъчно добри за дадената позиция, често „удрят дъното“ и се сриват емоционално. Но това има и своята добра страна: кандидатите осъзнават че нищо не е свършило и че трябва да положат повече усилия. Голяма част от тях се нахъсват още повече и пробват различни тактики при писането на мотивационно писмо.  Именно такива случаи са довели до възникването на един изключително ползотворен формат на мотивационно писмо. Той се базира на три основни принципа:  1) установяване на проблема, 2) разгръщане на проблема и 3) откриване на решение, като тази тактика се оказва изключително резултатна.

Ето как работи тази тройна формула:

1. Установи проблема

55% от HR мениджърите не четат мотивационните писма. А трябва ли, при положение, че повечето хора пишат като съвременен Оливър Туист, молейки ги да им дадат работа?

HR мениджърът не е нает, за да сбъдва мечтите ти! Истината е че те търсят онзи страхотен кандидат, който да отиде, да направи фурор и да им помогне да управляват отдела си (или фирмата) по-ефикасно и по-успешно.

Затова преди да напишеш писмото си, направи проучване и открий проблемите на фирмата, или това от което имат нужда. После, кратко и синтезирано им покажи, че си наясно с това, което им е нужно. Представяйки по-конкретни  знания ще уцелиш право в целта, защото основният проблем почти никога не се споменава в описанието на позицията и повечето хора го пропускат.

Когато пишеш мотивационното си писмо започни със списъка с отговорностите и се запитай “Защо? Защо тази задача е важна за компанията?” Продължавай да се ровиш докато вече не откриваш нищо ново. Същината на това, от което имат нужда, обикновено се открива в края на поредица от въпроси “Защо?”

2. Разгърни проблема

Тъй като никой от HR мениджърите не казва: „Ще наема който и да е и ще му плащам хиляди лева, за да върши тази работа.”, предизвикателството пред теб е да им напомниш колко сериозен е проблемът, който работната позиция се опитва да разреши, и разбира се, колко ценен ще бъдеш за решението му. Не се бой да засегнеш наболели теми.

Ако си нов в бранша, просто попитай. Точно затова са информационните срещи. Свържи се с представител на съответната компания/фирма/агенция, към която кандидатстваш и го остави да говори повече, а ти обърни особено внимание на начина, по който те обсъждат предизвикателствата пред фирмата.  

При водене на разговори, ние инстинктивно се доверяваме на хора, които отразяват нашия начин на говорене. В молбата си няма да имаш този шанс, но можеш да направиш следващото най-добро нещо: подбери подходящите реплики и фрази на вътрешния човек на съответната фирма, а после отрази начина му на говорене в мотивационното си писмо.

3. Предложи решение

До този момент, вече си приковал вниманието на HR мениджъра. Време е да дадеш решение на проблема. Жокер: това си ти. Помисли – какво те откроява от останалите кандидати и кои са качествата, които те правят изключително подходящ за разрешаването на съответния проблем . Убеди мениджъра че си инициативен и предприемчив човек, и че добре познаваш системите им на работа.

4. Завърши писмото с увереност

След всичката тази работа няма накрая просто да напишеш едно: „Надявам се скоро да се свържете с мен!“, нали? Вместо това завърши с изречение, което показва увереност, компетентност и истински интерес към компанията: „Бих се радвал да науча повече за това, от което се нуждаете и как мога да помогна!“

Бум! Ето това е.

Подобно на pain letter  – писмо, в което пишеш за проблемите на фирмата и как би допринесъл за решаването им, – изпращането на мотивационното писмо също изисква смелост. Въпреки това погледни на нещата по друг начин: всички останали кандидати ще се конкурират с броя на думите, които са успели да натъпкат в едно изречение. Единственото, което ще правят е да заявяват колко са заинтересовани и колко усърдно работят. А ти? С това мотивационно писмо вече си го доказал.

Ти си на друго ниво.

Превод и адаптация: Габриела Манкова