„Защо?“ е по-важно от „Какво?“, когато молим за помощ

 

На всеки му се е налагало да потърси помощ от някого, било то от нашите семейства, колеги, съученици или приятели.

Обикновено, когато човек моли за услуга започва първо с това „какво“ трябва да се направи.

Например:

А: „Здрасти Андрю, моля те, може ли да ми помогнеш да заснема видео за тех отбора?“

Б: „Разбира се, но за какво е видеото?“

А: „За фестивала ни на тех професиите другия месец?“

Б: „ОК. Няма проблем.“

Забеляза ли нещо странно? Не, нали? Всичко изглежда напълно нормално и учтиво.  Човекът каза „моля“ и „да ми помогнеш“. Ако разговорът се анализира обаче се забелязва, че мъжът започва първо с „какво“ („можеш ли да ми помогнеш да заснемем видео“) и след това обяснява „защо“.

Хората приемат този начин на общуване за напълно нормален. Но истината е, че по този въпрос може да се поспори. Замисли се, когато някой те помоли за нещо, не се ли питаш първо „защо“? Именно затова, ако в разговорите си започваш с обяснение на нуждата от помощ, хората ще са много по-склонни да ти помогнат.

Защо трябва да почнем със „защо“?

  1.   Според научни изследвания, разказването на история е един от начините, чрез който можеш да накараш хората да направят нещо. Докато, когато казваш какво трябва да се направи, може да се възприеме като команда. А ако обясниш „защо“,  говориш за причините и хората разбират повече за самата задача, вникват в проблема.

Просто самите ние сме устроени така, че да ни е много по-лесно да приемем промяна ако знаем причината за нея.

Например, ако попаднеш в задръстване, без да помръднеш в продължение на половин час, със сигурност ще се изнервиш или ядосаш. Но ако знаеш, че чакаш толкова време заради катастрофа, в която са пострадали хора, ядът ти ще премине в съжаление.

  1.   Реакцията на хората би била по-благоприятна, ако им покажеш, че задачата е свързана по някакъв начин и с тях.

Всеизвестно е че хората са много по-заинтересовани за себе си и техните проблеми отколкото за нас и нашите проблеми. Така, че следващия път, когато искаш да помолиш за помощ, помни, че прекаленото говорене за твоите проблеми  няма да помогне.

 

Предимствата да започнеш със „защо“

 

Ако когато молиш за помощ започваш с обяснение на въпроса „защо“ ще накараш хората да те харесват драстично повече, да искат да те изслушат и накрая да ти помогнат. В една своя статия Андрю Прасатя дава много подходящ пример. През декември 2016 той изпраща имейл на главния изпълнителен директор на компанията, за която работи, за да помоли да бъдат закупени нови камера, микрофон и статив. По това време той кара едва третия си месец при тях. Смело нали?

В имейла той обяснява, че са заснели видео клипове за компанията, но качеството не е било добро, защото са използвали смартфон и стара камера. След обяснението “защо”, той пита дали е възможно да бъде закупена нова камера. Но освен това обяснява какви ще са предимствата за компанията от тази инвестиция.

Резултатите? На главния изпълнителен директор му е отнело точно половин час да отговори на имейла и да одобри молбата.

Извод: Следващия път, когато искаш да помолиш за помощ семейството си, колегите, мениджъра или приятел, винаги започвай с обяснение „защо“.

Превод и адаптация: Габриела Манкова