Сугестопедията – науката за бързо запомняне

Какво ли би било да можете да учите и запаметявате количества информация неусетно, докато слушате музика например? Не би ли било весело да се забавлявате, и да научите нов език? Вероятно ви звучи илюзорно или невъзможно. Напротив, съвсем реално и осъществимо е! Наскоро пробвах нов начин за запомняне наречен Сугестопедия. От личен опит мога да кажа, че ученето чрез този метод е креативно и заинтригуващо.

Сугестологията е наука, създадена от българския психолог и педагог Георги Лозанов, който я определя като наука за внушението и разкриването на всестранните резерви на личността. Чрез този метод се цели ефикасно предаване на знания, чрез изкуства и неманипулирано внушение. Използвайки Сугестопедията, лесно се усвоява голям набор от информация, която е предадена или преподадена в свободна и ненапрягаща обстановка.

Професор д-р Георги Лозанов е завършил две специалности – Психиатрия и Педагогика. Прави задълбочени тереотични проучвания и експериментални опити на човешкото подсъзнание и способностите на психиката. През 60-те години на ХХ век, ученият обуславя разработките си в нова наука – Сугестопедия. Лозанов сам разпространява науката си по света. Днес по методът се обучават хора в страни като Канада, САЩ и Австрия.

 

 

Сугестопедията работи на принципа на хармонизиране на учебния процес. Първо протича десугестиране – освобождават се участниците в процеса от наложените социални норми и едновременно с това се сугестира – стимулира цялата личност –  интересите, възприятията, и креативността.  Повишават се интелектуалната активност, успеваемостта и мотивацията.

Техниката за запематяване може да се използва в различни области, главно в чуждоезичното обучение. Изключително ползотворна е за обучението на деца, защото в игри и смях, те дори не осъзнват, че възприемат нов материал.

По време на ученето на нов език например не се използват учебници и не се пишат домашни. Малки групи от хора се събират, слушат хармонична приятна музика и комуникират помежду си. Преподавателят трябва да създаде свободна и ненатоварваща атмосфера. Целта е участниците да се чувстват спокойни, а не напрегнати, че трябва да усвояват нов език. Обучението протича чрез  различни активности, които се стреми отвлечане на вниманието на хората от идеята, че трябва да запомнят нова информация.

Обяснена научно, Сугестопедията вероятно ви звучи трудно и неразбираемо. Всъщност е приятен и забавен начин за получаване на знания. Освен това след часовете, проведени по този метод, няма да чувствате умора, а ще бъдете заредени позитивно.

 

 

Преди известно време, аз самата учих испански език по този метод. Бяхме малка група от 4 човека, а атмосферата беше приятелска. Събирахме се за по 3 часа през уикенда. Както споменах по-нагоре не използвахме учебници, а на дъската се изписваха думи, които да запомним чисто визуално. Арт активностите включваха да  сглобяваме пъзел, а преподавателят на заден фон да чете текст на испански език. В последствие се провеждаше разговор за съдържанието на текста. Бяхме запомнили голяма част от материала.

Може би е добре да имате базово ниво, ако ще учите език, и да използвате методът, за да се отпуснете и да проговорите езика. Силно ви препоръчвам да пробвате Сугестопедията.  Алтернативният начин за учене освен знания, ще ви запознае и с много готини и отворени към различното хора. Дали ще затвърждавате или ще учите нов език, методът е правилият избор.

Лично аз бих го определила като различно и вдъхновяващо преживяване. А като прибавим и изкуство, става приключение, което несъмненно си заслужава!

 

Автор: Мариела Симеонова