Без оценки и училищни програми – едно берлинско училище преобръща образованието

Антон умее да убеждава. Миналата година когато той и приятелите му нямали достатъчно пари за къмпинг пътуването си до Великобритания, убедил националната железопътна компания на Германия да им отпусне няколко безплатни билета. Мениджърите били толкова впечатлени от смелостта и находчивостта на Антон, че го поканили да изнесе мотивационна реч пред 200 от техните служители. Тогава Антон е едва на 14 години.

Образованието е една от най-важните предпоставки за развитието на дадено общество. То дава базови познания и изгражда умения у подрастващите. Светът се променя постоянно, а образованието трябва бързо да се адаптира към промените. Внедряването на нови практики и техники за обучение обогатява функциите на училището. Институцията не е вече само място за придобиване на знания, а се превръща и в средище преди всичко за развиване на личностните качества и умения.

Учениците от Евангелиското училище на Берлин, например сами избират предметите и се мотивират да учат сами, а експерти смятат, че този метод трябва да бъде разпространен и в останалата част от Германия.

Увереността у Антон е продукт на уникална обучителна институция, която преобърнала традиционното преподаване на 180 градуса. В училището на тийнеджъра няма оценки преди учениците да са навършили 15 години. Също така няма учебна програма и преподаването не е безкрайно предаване на факти и данни, като у нас. Учениците сами избират часове по кои предмети да посетят и на какви изпити да се явят в последствие.

Какво представлява иновативното образование?

Учебният план е толкова обширен, че е кошмар за всеки родител, ако трябва да го прочете и разбере. Основните предмети са ограничени до немски език, английски език, математика и хуманитарни науки. Останалите курсове имат имена като „Отговорност“ или „Предизвикателство“. Последният има за цел деца между 12 и 14 години да осъществят приключение изцяло организирано от тях. Училището единствено ги финансира с до 150 евро за инициативата. Някои отиват на каяк, а други да работят във ферма. Антон направил пешеходна обиколка по южното крайбрежие на Англия.

Философията зад тези иновации е проста. Изискванията на пазара на труда се променят, а смартфоните и интернет променят начина, по който младите се сдобиват с информация. Затова директорът на Евангелисткото училище в Берлин Маргарет Расфелд твърди, че най-важното умение, което може да бъде предадено на учениците, е способността да се мотивират.

Мисията на едно прогресиращо училище трябва да бъде да подготви младите хора да се справят с промените, а и да ги накара да търсят промяна. Училищата на XXI век е хубаво да приемат за тяхна задача да развиват силни личности“ – казва директор Расфелд.

Да караш децата да слушат учителя 45 минути и да ги наказваш когато си помагат по време на упражнения, е остаряла практика, не само не е синхронизирано с днешните изисквания за работа, а и е непродуктивно.

„Нищо не мотивира учениците повече от това да открият смисъла на даденото нещо самостоятелно“ допълва Маргарет Расфелд.

Младите хора в училището й биват насърчавани да откриват различни начини да приложат на практика изучената теория. Като, например, да програмират компютърна игра вместо да положат изпит по математика. Антон, който никога не е бил далеч от вкъщи за повече от три седмици преди да предприеме прилкючението си в Корнуол споделя, че научил по-добре английски език по време на екскурзията си, отколкото през годините, в който усвоявал езика в училище.

Каква е образователната система в Германия?

Германия има федеративна образователна система, при която всеки от 16 райони сам избира начина на обучение. Това разделение дава възможност на моделите на  свободното обучение да процъфтяват из страната.

Главната причина, поради която Евангелисткото училище в Берлин е придобило репутацията на най-иновативното училище в Германия, е защото неговата екпериментална философия успяла да постигне впечатляващи резултати. Година след година, образователната институция постига най-високи резултати в Берлин сред всички общообразователни училища, които обединяват всички три форми на тристепенно обучение в Германия. Завършилите училището през миналата година постигнали средноаритметична оценка 2.0, което по българските стандарти е Много добър 5.

Училището отворило врати през 2007г. със само 16 ученици. Днес то работи на пълни обороти с повече от 500 деца и дълъг списък от чакащи нови ученици.

Като се има предвид колко бързо мълвата за училището на Расфелд се разпространила, не е странно, че вече има призиви подходът й  да бъде приет на национално ниво. Въпреки това някои експерти изказват резерви дали методът на обучение може да бъде изведен извън Берлин. Опасенията им са, че в столицата училището може да привлече най-обещаващите млади хора от заможни и прогресиращи семейства.

Въпреки критиките, училището се стреми към хетерогенна група от ученици от различни семейства. Eдна трета от настоящите ученици са християни, 30% са от емигрантски семейства и 7% са от семейства, в които не се говори немски език.

Евангелисткота училище на Берлин е едно от 5000 частни училища в Германия. Годишните такси са между 720 и 6636 евро, а само 5% от учиниците са освободени от тях. Расфелд обяснява, че е по-трудно да се намерят учители, които да се напаснат към училищния начин на преподаване, отколкото да се намеря ученици.

Четиричленна комисия за „иновативно обучение“ от училището подготвя специална учебна програма и инструкции за други учебни институции, които искат да последват примера им. Около 40 училища от цяла Германия са в процес по включване на някой от методите на Расфелд. Едно берлинско училище например позволило на ученик сам да премине през Алпите за своят проект по предмета „Предизвикателство“.

Можем ли и в България да въведем този метод на обучение?

В България също има наченки на интерактивно обучение. Профилираните гимназии включват и часове за пракика на изучаваните професии. Строителните гимназии например правят измервания на терен, а стопанските училища създават собствени учебни институции. Като цяло има развитие, но то е много бавно заради бюрокрацията – свободата на преподавателите е ограничена от строгите изисквания за обучение на Министерството на образованието и науките.

Като общество може би все още сме далеч от такъв тип свободно образование. На днешните ученици им липсва лична дисциплина за учене. Липсва и мотивация и у ученици, и у преподаватели. И все пак се намират хора, родени да бъдат учители, които имат хъс и упоритост да се борят срещу мудната ни образователна система.

„Нещата едва сега започват – добавя Расфелд.  При обучението промените идват от най-ниско ниво. Ако нарежданията идват отгоре, училищата щяха да се противопоставят. Министерствата са като петролни танкери – отнема дълго време да ги обърнеш. Това, от което се нуждаем са множество малки моторни лодки, които да покажат, че нещата могат да се случат и по различен начин.“

Така е и у нас. Нещата ще  започнат да се случват, ако има взаимно разбирателство и желание. Има множество извънкласни кръжоци и клубове, които сами по себе си показват, че свободното обучение е успешно. Сега следва да се внедри по-личностно ориентирано образование и в нашите училища. А училища като берлинското могат да ни служат за пример.

 

Превод и адаптация: Мариела Симеонова